Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. #1 (145)

The Ethnology Notebooks. 2019, 1 (145), 13—19

UDK 7.031.4:7.036(477) “20”
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.013

FOLKLORE CULTURE IS IN THE UKRAINIAN CONTEMPORARY ART

SKLYARENKO Galina

Candidate of Art Studies, Senior Researcher

Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology.

M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine,

4, st. Mikhail Hrushevsky, 01011, Kyiv, Ukraine,

Institute for Modern Art Problems

National Academy of Arts of Ukraine

18D,

Eugene Konovalets str., 01133, Kyiv, Ukraine

Contacts: e-mail:galyna2010@ukr.net

Abstract. In the Ukrainian culture a folk art traditionally occupies a considerable and noticeable place, accumulates cultural and national experience. On every historical stage of ХХ of century an address to the folk flows was the means of updating of the Ukrainian art, plastic principles and artistic language on the whole. A contemporary art, that was formed in the years of «perestroika» and grew into the considerable phenomenon of culture in the years of Independence, exposes new senses in a folklore culture, connects it to contemporary artistic practices. Unlike previous periods, when folk traditions attracted artists the formally-aesthetic expressiveness, modern art centrate attention on syncretism of folklore culture, continuity of its imaginative, ritual and functional bases. Interpretation of folk culture and graphic folklore became basis of the newest installations, actions in natural surroundings, projects of land-art, that designated a tendency in the Ukrainian contemporary art, brought new senses to the traditional theme, connected a folklore culture to actual artistic space.

Keywords: contemporary art, a folklore culture, conceptual practices.

Received 24.12.2018

REFERENCES

Bogemskaya, K. (2001). Ponyat primitiv. Samodeyatelnoe, naivnoe i autsajderskoe iskusstvo v XX veke. Sankt-Peterburg: Alteya [in Russian].
Hurenko, A. (2005). Mystetstvo zemli: rizni oblychchia ukrains’koho genius loci. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 100—102 [in Ukrainian].
Dziuba, I. (2006). Dopovidi. Retsenzii. Peredmovy. Descho pro dobrykh susidiv i dukhovnu ridniu. In Z krynytsi lit: u tr’okh tomakh (T. 1. Statti). Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-Mohylians’ka akademiia» [in Ukrainian].
Lemarshand, F. (2001). Topos Chornobylia (Ch. 78, pp. 374). Kyiv: Dukh i litera [in Ukrainian].
Mystetstvo dovkillia. (2010). Ukraina 1989—2010. Al’bom. Kyiv: Sofiia-A [in Ukrainian].
Picheta, V. (1919). O svyazi mezhdu nekotorymi techeniyami zhivopisi i narodnym iskusstvom. Tvorchestvo: Zhurnal Hudozhestvennogo ceha, 1, 27. Harkov [in Russian].
Prokofev, A. (1989). O treh urovnyah hudozhestvennoj kultury Novogo i Novejshego vremeni. In Primitiv i ego mesto v hudozhestvennoj kulture Novogo i Novejshego vremeni. Moskva: Nauka [in Russian].
Putilov, B.N. (1994). Folklor i narodnaya kultura. Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].
Selivachov, M. (Ed.). (1998). Do typolohii rehresyvnykh i reheneratyvnykh iavysch u narodnomu mystetstvi XX st. In Rehres i reheneratsiia v narodnomu mystetstvi. Kolektyvne doslidzhennia za materalamy tretikh honcharivs’kykh chytan’. Kyiv: Muzej Ivana Honchara; Rodovid [in Ukrainian].

Read»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »