Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. #1 (145)

The Ethnology Notebooks. 2019, 1 (145), 4—12

UDK 7.011.26(=161.2)]:745/749(477-054.65)]”191/201″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.004

FOLK DECORATIVE AND APPLYING ART ROLE IN THE CULTURAL CONSOLIDATION OF UKRAINIANS IN CRISIS PERIOD

HERUS Lyudmyla

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5931-3816

Сandidate of Arts (Ph. D), Senior Researcher

Institute of Ethnology of the National Academy

of Sciences of Ukraine,

in the Department of Folk Art,

15, Svobody Avenue, 79000, Lviv, Ukraine

Contacts: e-mail: ludmilagerus@gmail.com

Abstract. In the paper folk decorative and applying art features are emphasized, their impact on national consciousness and patriotic citizenship formation of Ukrainians during crisis periods in different historical periods (First World War, Revolution of Dignity and Nowadays War in Ukrainian East) are studied out, in which art practices have gained exceptional relevance.The study is based on «Ukrainian Cooperation Handicraft Union» activity in the prisoner-of-war campin Rastat (Ger­many),artistic practices initiated in Eastern Galicia and Bukovyna by People Labor Assistance Provision Department of Southwest Front Committee of All-Russian Zemstvo Unionin the First World War period, creativity of artists from 2014 to 2018 in the connection with Revolution of Dignity and the War in the East of Ukraine.

Keywords: Ukraine, decorative and applying art, crisis, artistic practice, artistic heritage, consolidation.

Received 2.02.2019

REFERENCES

Herus, L. (2017). Shopka v ukrains’kij khrystyians’kij tradytsii: heneza, istoriia, symvolika. Narodoznavchi zoshyty, 3 (135), 579—595 [in Ukrainian].
Herus, L.M. (2013). Obriadovyj khlib iak mystets’kyj artefakt. Mystetstvoznavstvo ’13: nauk. zb. (pp. 29—38). L’viv: SKIM; IN NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Dekoratyvna tarilka z honcharnoi majsterni-shkoly Mykhajla Paraschuka. 1918 r. Rashtat (z kolektsii M. i M. Labun’kiv). (1989). In Notatky z mystetstva. Filadel’fiia: nakladom viddilu Ob’iednannia mysttsiv-ukraintsiv v Amerytsi (Ch. 29, p. 34) [in Ukrainian].
Narodnoe yskusstvo Halytsyy y Bukovyny y Zemskyj Soiuz v 1916—1917 h.h. vojny. (1919). In Narodne mystetstvo Halychyny j Bukovyny. Kyiv: Typ. Khudozh.-remesel. shk.-masterskoj pech. dela [in Ukrainian].
Prybyl’skaia, E. (2015). Zhyzneopysanye. In Studii mystetstvoznavchi (Vol. 2, pp. 111—124) [in Ukrainian].
Sribniak, I. (2014). Mystets’ki oseredky polonenykh ukraintsiv u tabori Rashtat (druha polovyna 1915—1916 rr.). Visnyk Kyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia «Istoriia», 5 (123), 59—62 [in Ukrainian].
Sribniak, I. (2017). Stvorennia ta diial’nist’ Komitetu kul’turnoi pomochi ukraintsiam u Nimechchyni u tabori Rashtat (druha polovyna 1918 r.). Kyivs’ki istorychni studii, 1 (4), 3—8 [in Ukrainian].
Stepovyk, D. (1994). Skul’ptor Mykhajlo Paraschuk: zhyttia i tvorchist’. Edmonton; Toronto; Kyiv [in Ukrainian].
Bryk, A. Mystetstvo vijny: ternopoliany rozmal’ovuiut’ armijs’ki sholomy. Retrieved from: https://nday.te.ua/mystetstvo-vijny-ternopolyany-rozmalovuyut-armijski-sholomy/.
Bulanova-Duvalko, L. «Ridicule»: Uroky pratsi vid ukrains’kykh khudozhnykiv. Retrieved from: http://artukraine.com.ua/a/ridicule–uroki-truda-ot-ukrainskikh-khudozhnic/#.WwWBWO6FPIW.
Kachur, K. Vypechenymy ptakhamy z tista fol’klorysty vshanuvaly zahyblykh na Majdani. Retrieved from: https://honchar.org.ua/p/vypechenymy-ptahamy-z-tista-folklorysty-vshanuvaly-zahyblyh-na-majdani/?nggpage=2.
Metel’s’kyj, R. «Tysha» ta «Mamaieva sorochka» vid Yaroslavy Tkachuk ta Oli Kravchenko. Retrieved from: http://photo-lviv.in.ua/tysha-ta-mamajeva-sorochka-vid-yaroslavy-tkachuk-ta-oli-kravchenko/.
Solonets’, O. Yevromajdan na vytynankakh. Cherkas’kyj mytets’ Mykola Telizhenko stvoriuie tsykl robit, prysviachenykh ostannim podiiam v Ukraini. Retrieved from: https://day.kyiv.ua/uk/article/taym-aut/ievromaydan-na-vitinankah.
Shot, M. Aura rozmal’ovanykh kasok. Retrieved from: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/aura-rozmalovanih-kasok/.

Read»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »