Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. #1 (145)

The Ethnology Notebooks. 2019, 1 (145), 120—129

UDK 7.022.81:730.023.1-032.5(477.44)”198/201″
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.120

PLEIN AIR MOVEMENT IN THE REVIVAL OF STONE CARVINGART IN VINNYTSIA REGION WITHIN XX — BEGINNING XXI CENTURY

TROTSENKO Anna

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-1240-0752

Postgraduate student

Kiev National University of Culture and Arts

Chigorin Str., 20, Kyiv, 01042, Ukraine

Contacts: e-mail: Ann_Alyoshkina@ukr.net

Abstract. The sculptural plein air movement contributes significantly to the popularization of stone carving art in Vinnytsia region. The reasons that influenced the origin of the «Podilsky Oberig» movement, which arose in 1986 in the village Busha (Yampilsky district of Vinnytsia region) were profoundly investigated, the evolution of annual plein airs of stone sculpture has been traced, the art-study analysis of symposiums participants’ works has been carried out. The unpublished photos were involved. As a result, it became clear how folk traditions of artistic stone processing revived during the plein airs within 1985—2018, especially the first 4 plein airs. Among the main participants — L. and A. Al’oshkiny, O. Pirniak, M. Stepanov, G. Chuienko, A. Mykytiuk and others.

Keywords: stone carving art, plein air movement, Vinnytsia region, Busha.

Received 16.10.2018

REFERENCES

Protas, M.А. (2012). Scuptural symposiums of Ukraine: stylistic-paradigmatic evolution. Kiev: Feniks [in Russian].
Protas, M. (2002). Traditional symbolism of sculptural pleiners. Rodovid: scientific notes on the history of culture, Ch. 18–19, p. 153—163 [in Ukrainian].
Ivanchyshen, V.R. (2017). Stony fishery of eastern Podilla the end of the XIX th and beginning of the XXIst centuries: household and sacred measurements. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Kosakivs’kyj, V.A. (Ed.) & Budzyhan, V.P. (2009). Busha: nature archeology, history, ethnography and folklore of the villages of the Busha village council. Vinnytsia: Vinnyts’ka hazeta [in Ukrainian].
Vynokur, I.S., Al’oshkin, O.M., Zabashta. R.V., Petrov, M.B., Petrovs’kyj V.M., Pirniak, O.M. & Stepankov, V.S. (1991). Busha. Historical local lore essays. Khmel’nyts’kyj: Redaktsijno-vydavnychyj viddil [in Ukrainian].
Panchuk, F. (2002). Chariot of Busha. Folk art, 3—4, 5859 [in Ukrainian].
Veligockaja N.I. and other. (1989). Monumental and decorative art in the architecture of Ukraine. Kiev: Budivjel’nyk [in Russian].
Artiukh, L.F., Balushok, V.H., Boltarovych, Z.Ye. and other. (1994). Podillia. Historical ethnographic research. Kyiv: publishing House of the Independent Cultural Center «Dolia» [in Ukrainian].
Sculptural plein air in Busha «Podil’s’kyj oberеh» 2000–2002. (2003). Vinnytsia: SPD Husliakov O.M. [in Ukrainian].
Mykola Stepanov. Paintings. Sculpture. Grafics. (2007). Kyiv: Sofiia-A, (Our time is our space) [in Ukrainian, іn English].
Protas, M.А. (2012). Scuptural symposiums of Ukraine: stylistic-paradigmatic evolution. Kiev: Feniks [in Russian].

Read»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »