Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. #1 (145)

The Ethnology Notebooks. 2019, 1 (145), 113—119

UDK 929 КОРПАНЮК+7.03:745.51(477)(092)
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.113

KOSIV WOOD CARVING TRADITIONS IN PETRO KORPANIUK ART WORK (based on the exhibition materials by the 60-years anniversary)

BILYJ Victor

ORCID ID: http://orcid.org/000-0002-7107-4862

Candidate of Art (Ph. D), associate professor

Kosiv Institute of Applied and Decorative Art

Lviv national academy of arts,

Department of Fine Art and Academic Disciplines

2, Adam Mitskevych str., 78601,

Kosiv, Ivano-Frankivsk region, Ukraine

Contacts: e-mail: biluy61@meta.ua

Abstract. Petro Korpaniuk is the representative of the local carvers of Shkriblyak-Korpaniuk dynasty, which started new trends in the decoration of wood items, determined the basic principles of their artistic decoration, identified the main ornamental motifs, various combinations of which have become characteristic of this carving center. Problem Statement. P. Korpaniuk as a representative of younger craftsman generation on the one hand continue traditions of the glorious family, on the other hand stay in constantly searching for new artistic expressiveness ways, coherent contemporaneity. Paper goal: the characterization of craftsman creative handwriting, who, based on the Kosiv carving tradition, suggests his own interpretation of the form, proportions, techniques and ornamental motifs. Methods. The main study methods of craftsman works were become comparative-historical and structural. The first one allowed revealing the traditional decorations, which are typical for Kosiv carving. The second one was used in the works analysis, taking into account the stability of the links between elements in the integral system which is an work of art. Results, Conclusion. P. Korpaniuk suggests his own vision of Kosiv woodcarving tradition with using flat carving, inlaid colored wood, pearl and metal based on rich family inheritance. The craftsman builds his compositions on contrastive comparisons of patterned stripes with incomplete space, rectilinear and rounded motifs, and versatile planes.

Keywords: Kosiv, carving, craftsman, ornament, motif, dynasty.

Received 5.02.2019

REFERENCES

Bilyj, V. (2010). Formuvannia indyvidualnoho styliu v tvorchosti narodnykh maistriv khudozhnoi obrobky dereva (na prykladi rizbarskykh dynastii Shkribliakiv ta Korpaniukiv). Folklore and Ethnology, 4, 105—109 [in Ukrainian].
Budzan, A. F. (1960). Rizba po derevu v Zakhidnykh oblastiakh Ukrainy. Kyiv: Vyd-vo AN URSR [in Ukrainian].
Zakharchuk-Chuhai, R.V. (1979). Rodyna Shkribliakiv: albom. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Klymenko, O. (2002). Narodnyi maister yak tvorcha osobystist (Do problemy indyvidualnoho v narodnomu mystetstvi). Tradytsiine y osobystisne v mystetstvi: Kolektyvne doslidzhennia za materialamy Chetvertykh Honcharivskykh chytan. Kyiv: UTsNK Muzei Ivana Honchara [in Ukrainian].
Kuryluch, М. (2001), & L.M. Dovha (Ed.). Hutsulskyi ornament. Kyiv: LK Mejker [in Ukrainian].
Selivachov, M.R. (2002). Yurii Shkribliak i yoho vnesok u rozvytok ukrainskoho obrazotvorchoho mystetstva. Folklore and Ethnology, 5, 59—65 [in Ukrainian].
Solomchenko, O.H. (1979). Suchasni khudozhni promysly Prykarpattia. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Stankevych, M.Ya. (2002). Ukrainske khudozhnie derevo. Lviv: Afisha [in Ukrainian].
V.H. Bilozubov, P.H. Yurchenko, A.F. Budzan, & P.M. Zholtovskyi (Eds.). (1962). Ukrainske narodne mystetstvo: rizblennia ta khudozhnii metal. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
H.H. Pudyk (Ed.). (1974). Yurii ta Semen Korpaniuky. Kyiv: Mystectvo [in Ukrainian].
Yusypchuk, Yu.V. (2016). Vasyl Devdiuk — maister hutsulskoho rizblennia ta metalirstva. Ivano-Frankivsk: Misto-NV [in Ukrainian].
Jaremin, Ja. (2018) Petro Korpaniuk Exhibition of Wood Carving Opened in Kosiv. Retrieved from: http://huculia.info/petro-korpanyuk-exhibition-museum-kosiv/ (Last accessed: 11.09.2018) [in Ukrainian].

Read»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »