Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

2018 year, issue 2

2-2018

Herus Liudmyla
MOTIVATION AND THE WAYS TO THEREALIZATION OF THE PROJECT «UKRAINIAN DECORATIVE ART 1990—2020`S: ETHNIC MEANING OF THE CREATIVE PRACTICES»

305–309

Nykorak Olena
MYKHAILO STANKEVYCH — THE RESEARCHER OF DECORATIVE ART THEORY

310–318

Fedorchuk Olena
THE CONCEPT OF THE ETHNIC ARTISTIC TRADITION OF BEADED DECORATION OF FOLK BURDEN OF UKRAINIANS (Part 2. factors of formation, evolution and actual ethnic art tradition)

319–327

Lebedieva Alona
«FOLK DESIGN»: THE DEFINITION THAT HAS NOT BECOME THE TERM

328–332

Fedorchuk Olena Stepanivna, Kutsyr Tetiana Vasylivna, Kumpikaitė Eglė, Milašienė Daiva
IN THE SEARCH OF ETHNO-ARTISTIC IDENTITY: Ukrainian-Lithuanian Studios (the First Meeting)

333–338

Boliuk Oleh
THE CURRENT STATUS OF CREATIVE PRACTICES OF UKRAINIAN ARTS AND CRAFTS (NARRATIVES OF INTERNET SOURCES): The first question: attempts to classify useful information

339–343

Kutsyr Tetiana Vasylivna
UKRAINIAN FOLK COSTUME RECONSTRUCTION AS A WAY OF FINDING NATIONAL IDENTITY

344–352

Vinnikava Mariia
HEADDRESSES IN THE TRADITIONAL COSTUME OF BELARUSIAN-UKRAINIAN BORDERLAND (WESTERN POLISSIA)

353–362

Triska Oksana
TRADITION OF HOME ICONS ON GLASS: REVIVAL, INTERPRETATION (on the example of lviv cell)

363–371

Kozakevych Olena
THE TRADITION OF BELTS` WEAVING ON AT HUTSULSHCHYNA IN THE XX — THE BEGINNING OF XXI CENTURY

372–384

Hasanowa Valida
THE PUBLICATION OF THE AZERBAIJAN FOLK TALES

385–390

Tsymbaliuk Olena
CUSTOM FLORISTIC IN SLOVITA VILLAGE FROM LVIV REGION IN THE BEGINNING OF XXI CENTURY

391–396

Ivashkiv Halyna
CERAMICS OF TWO GENERATIONS OF CHORNYI`S FAMILY: TRADITIONS AND INNOVATIONS

397–409

Hiliazova Nataliia
STAINED GLASS IN THE RESTORED SACRAL BUILDINGS OF IVANO-FRANKIVSK XX — EARLY XXI CENTURY

410–415

Makohin Hanna
FOLK ART STYLIZATION IN THE CLOTHES DESIGN OF THE EARLY XXI CENTURY

416–420

Lukovska Olha
CORRELATION BETWEEN TRADITIONS AND MODERN TRENDS IN UKRAINIAN ART TEXTILE AT THE TURN OF XX—XXI CENTURIES

421–424

Sydor Vitalii
SACRAL LANDSCAPE SCULPTURE OF HALYCHYNA OF THE END OF XX — BEGINNINGS OF THE XXI CENTURY: TYPOLOGICAL NOVATIONS AND ICONOGRAPHIC CHARACTERISTICS OF THE IMAGE OF CHRIST

425–435

Dutka Romana
WAYS OF UPDATING UKRAINIAN FOLK PRINTED FABRIC IN THE XXI CENTURY

436–440

Oliinyk Olha
WEAVING OF POKUTTIA IN THE END OF XX — THE EARLY XXI CENTURIES: TRADITION AND FIGURATIVE-STYLE INSPIRATION

441–447

Yamborko Olga
MODERN AND TRADITIONAL ASPECTS IN THE CARPETS OF OLENA AND OLHA KULCHYTSKY

448–453

Moisei Liudmyla, Babina Yuliana
FORMATION OF THE ETHNO-ARTISTIC CULTURE OF STUDENTS IN THE SPHERE OF ARTS AND CRAFTS

454–462

Motyl Romana Yaroslavivna
THE TRADITIONAL CERAMICS IN THE SYSTEM OF THE ARTISTIC EDUCATION (by the example of the Kosiv State Institute of Applied and Decorative Arts named after Vasyl Kasiyan of the Lviv National Academy of Arts)

463–468

Chikh-Knysh Bohdana
THE ROLE OF KOSIV CENTER OF ART EDUCATION IN THE PRESERVATION OF TRADITIONAL CRAFTS OF HUTSULSHCHYNA

469–477

Klymchyk Iryna
ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PRACTICE IN THE DNIPROPETROVSK ACADEMY OF MUSIC NAMED AFTER. M. GLINKA

478–482

Selivachov Mykhailo
THE ROLE OF VASIL PARAKHIN IN THE UKRAINIAN FOLK ART ON THE EDGE OF 20th AND 21st ct (to the 80th anniversary of birth)

483–493

Shpak Oksana
TRADITIONAL PAINTING OF YAVORIV DISTRICT AS A SOURCE OF ARTISTIC INSPIRATIONS OF NATALIIA DIUG

494–501

Berezutska Maryna
MODERN BANDURA ENSEMBLE REPERTOIRE: SYNTHESIS OF FOLK AND ACADEMIC

502–506

Vavrukh Mariia
FACTOR OF NATIONAL SELF-IDENTITY IN LVIV PAINTINGS IN SECOND HALF OF 1960 — BEGINNING OF 1970

507–513

Flikop-Svito Halyna
ICONS ON GLASS IN BELARUS: THE ORIGINS OF CRAFTS, WORKS OF THE 1920’S AND 1930’S. IN MUSEUM COLLECTIONS AND PRIVATE COLLECTIONS

514–522

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »