Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 57—65

УДК 745.52(477):7.036.1 “1930/1960”

УКРАЇНСЬКИЙ ТЕМАТИЧНИЙ КИЛИМ 1930—1960-х рр. ЯК МИСТЕЦЬКА ПРАКТИКА СОЦРЕАЛІЗМУ

ЯМБОРКО Ольга

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0340-5436

кандидат мистецтвознавства, доцент, викладач,

Інститут мистецтв Прикарпатського національного університету

імені Василя Стефаника,

кафедра дизайну і теорії мистецтва,

вул. Сахарова, 34а, 76000, м. Івано-Франківськ, Україна

Контакти: e-mail: kalyna015@gmail.com

Анотація. Розглядаються чинники формування явища тематичного килимарства в українському мистецтві 1930—1960-х рр. Висвітлено специфіку розвитку цієї мистецької практики в умовах радянської тоталітарної системи та з’ясовано визначальний вплив ідеології соцреалізму на образотворчу стилістику і жанрову структуру тканого панно. Основна увага приділена тематиці килимів, ієрархії жанрів, а також показано, як цей різновид килимарства відобразився на перспективах української та інших пост-радянських національних шкіл художнього текстилю.

Ключові слова: тематичний килим, мистецтво соцреалізму, ідеологія.

Надійшла 25.01.2019

Список використаних джерел

  1. Голомшток И. Тоталитарное искусство. Москва: Галарт, 1994. 296 с.
  2. Голомшток И. Язык искусства при тоталитаризме. Континент. 1976. № 7. С. 331— 391.
  3. Гундорова Т. Соцреалізм: між модерном і авангардом. Слово і Час. 2008. № 4. С. 14— 21.
  4. Гюнтер Х. Жизненные фазы соцреалистического канона. Соцреалистический канон / под. общ. ред. Х. Гюнтера, Е. Добренко. СПб.: Академический проект, 2000. С. 281—288.
  5. Гюнтер X. Тоталитарное государство как синтез искусств. Соцреалистический канон: сб. науч. ст. / под. ред. Х. Гюнтер, Е. Добренко. Санкт-Петербург: Академический проэкт, 2000. С. 7—15.
  6. Днепров В. Идеальный образ и образ типический. Новый мир. 1957. № 7. С. 218—236.
  7. Добренко Е. Социалистический реализм и реальный социализм. Colloquia. 2004. № 18. С. 57— 91.
  8. Добрянська І., Запаско Я. Килимарство артілі «Перемога» в с. Глиняни Львівської області. Матеріали з етнографії та художнього промислу. Вип. ІІ. Київ, 1956. С. 21—23.
  9. Жданов А. Советская литература самая идейная, самая передовая литература в мире: речь на первом всесоюзном съезде советских писателей. Москва: Художественная. литература, 1934.
  10. Жук А. Український радянський килим. Київ: Наукова думка, 1973. С. 167.
  11. Жук А. Українська ленініана в декоративному мистецтві. Образотворче мистецтво. 1981. № 4. С. 9—11.
  12. Ле І. Змичка. Твори: в 3 т. Київ: Держ. вид-во худ. літ-ри, 1955. Т. 1. С. 64—75.
  13. Лейдерман Н. Траектории «экспериментирующей эпохи». Вопросы литературы. 2002. № 4.
  14. Манучарова Н. Декоративно-прикладне мистецтво Української РСР: (За матеріалами виставки 1949 р.). Київ: Вид-во АА УРСР, 1952. 175 с.: іл.
  15. Мочалов Л. Проблема реализма в советском искусстве. Проблемы современного искусства. Москва: Советский художник, 1986. С. 15—22.
  16. Новицька М. Тематичний килими Радянської України. Вісник Академії архітектури УРСР. 1948. № 4. С. 24—32.
  17. Петровская Е. Соцреализм: высокое низкое искусство. Безымянные сообщества. Москва: Фаланстер, 2012. С. 384.
  18. Роготченко О. Образотворче мистецтво України 1940—1960-х років: шляхи розвитку й художньо-стильові особливості. Дис. на здобуття наук. ступеня доктора мистецтвозн. Спеціальність 26.00.01. Теорія та історія культури (Мистецтвознавство). Київ, 2016. 488 с.
  19. Свербілова Т. Проект національної ідентифікації вітчизняного соцреалізму та драма 30-х років ХХ ст. Слово і Час. 2008. № 4. С. 21— 29.
  20. Федорів У. Соцреалістичний канон в українській літературі: механізми формування та трансорфмації. Дис. на здобуття наук. ступеня канд. філолог. наук. Спеціальність 10.01.06 теорія літератури. Львів, 2016. 227 с.
  21. Хархун В. Ленініана як естетичний проект. Слово і Час. 2008. № 7. С. 33—43.
  22. Хархун В. Соцреалістичний канон в українській літературі: генеза, розвиток, модифікації. Автореферат дис.на здобуття наук.степеня доктора філологічних наук. Спеціальність 10.01.06 теорія літератури, 10.01.01 українська література. Київ, 2010.
  23. Янковская Г. Художники в годы позднего сталинизма: Повседневная жизнь и(ли) ідеологія. Slavica Lun­dencia. 2002. № 22. P. 269—286.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »