Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2017. № 6 (138)

Народознавчі зошити. 2017. № 6 (138). С. 1569—1577

УДК  78.087.68:398.8

Надійшла 17.10.2017

ФОЛЬКЛОРИЗМ У РЕПЕРТУАРІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ АКАДЕМІЧНИХ ХОРІВ

Фурдичко Андрій Орестович, кандидат культурології, доцент

кафедри народнопісенного та хорового мистецтва,

докторант Київського національного університету культури і мистецтв,

заслужений артист України

вул. М. Чигоріна, 20, м. Київ, 01042, Україна

Контакти: (044) 2845149; e-mail: GRUCYNJ@I.UA

Анотація. Констатується наявність музичного фольклору в репертуарі академічних хорів. Дослідження базується на діалектичному підході в розгляді процесу взаємовпливу мистецтва академічних хорів і фольклору, аналізі їхнього репертуару, параметрів і парадигми його засвоювання, а також на загальнонауковому системному та історичному підходах у вивченні основних тенденцій розвитку галузі і жанру, на стильовому та порівняльному аналізі.

 Ключові слова: хорове мистецтво, академічний хор, музичний фольклор, українські композитори, обробка народних пісень, театралізація виступів, інноваційні методи.

Список використаних джерел

  1. Асафьев Б.В. О хоровом искусстве: Сб. статей / Б.В. Асафьев ; сост. и комент. А. Павлова­Арбе­нина. — Ленинград : Музыка, 1980. — 216 с.
  2. Батовська О.М. Інноваційні форми виконавської презентації сучасної академічної хорової музики a cappella  / О.М. Батовська // Вісник КНУКіМ. Серія мистецтвознавство. — 2016. — Вип. 34. — С. 20—29.
  3. Бенч О.Г. Звичаєва традиція як основа формування на­ціо­нальної хорової культури / О.Г. Бенч // Часопис Національної музичної академії України ім. П.І. Чай­ковського. — 2008. — Вип. 1. — С. 42—53.
  4. Зінченко Н. Анатолій Авдієвський: народна пісня зберігається. Національний хор імені Григорія Верьовки — бренд України і колектив, на якій рівняються митці / Н. Зінченко // День. — 23.09.2011 р.
  5. Иванова Л.П. Типология фольклоризма в русской музыке ХХ века : диссертация на соискание ученой степени доктора искусствоведения / Л.П. Иванова. — Санкт­Пе­тербург, 2005. — 305 с.
  6. Коробка Т. В ефірі Хор Українського радіо / Т. Коробка. — Київ : Музична Україна, 2015. — 176 с.
  7. Пархоменко Л. Київ (муніципальний камерний хор) / Л. Пархоменко // Українська музична енциклопедія. Т. 2. — Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, 2008. — С. 371.
  8. Скопцова О.М. Становлення та особливості народного хорового виконавства в Україні (кінець ХІХ — ХХ століття) : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства / О.М. Скопцова ; Київський нац. ун­т культури і мистецтва. — Київ, 2005. — 20 с.
  9. Торба О. Сучасна українська хорова музика: стиль і стильність. «Псалом 50 (51) В. Польової / О. Торба // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. — Київ, 2000. — Вип. 85. — С. 357—377.
  10. Академічний хор імені П. Майбороди Національної радіокомпанії України. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://radiochoir.com.ua.
  11. Академічний камерний хор «Хрещатик». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// www. bestchoir.kiev.ua.
  12. «ANIMA». Хор студентів кафедри хорового диригування КНУКіМ. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://anima.ho.ua.
  13. Державна академічна чоловіча хорова капела ім. Л.М. Ре­вуцького. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.revutsky.at.ua.
  14. Державна заслужена академічна капела України «Трембіта» [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.philharmonia.lviv.ua/artists/actors­409/ ?lang=ua.
  15. Крупина В.О., Камінська Г.Ф. «Думка». Національна заслужена академічна капела України сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrmusic.org/entsyklopediya/d/natsionalna­zasluzhena­akademichna­kapela­ukrajiny­dumka.html.
  16. Національна заслужена академічна капела України «Думка». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.dumkacapella.com.ua
  17. Національний камерний ансамбль солістів «Київська камерата». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.kievkamerata.org.
  18. Національний хор імені Г.Г. Верьовки. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// www.veryovka.com.
  19. «Павана». Жіночий хор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://parafia.org.ua/choir/zhinochyj­hor­pavana.
  20. Садовенко С.М. Неофольклоризм у контексті музичної культури України другої половини ХХ — початку ХХІ століття [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.info­library.com.ua/libs/stattya/338­neo­folklorizm­u­konteksti­muzichnoyi­kulturi­ukrayini­drugoyi­polovini­hh­pochatku­hhi­stolittja.htm.
  21. Станіславська К.І. Явище хорової театралізації у сучасній музичній культурі / К.І. Станіславська [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.rusnauka.com/8_DN_2011/MusicaAndLife/ 5_82154.doc.htm.
  22. Хору імені Григорія Верьовки 70 років // Рідна країна. — 11 вересня 2013 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ridna.ua/2013/09/horu­imeni­hryhoriya­verovky­vypovnylosya­70­rokiv.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »